Page 57 - Mojsinjski meandri
P. 57
Чује то књаз Милош, па нареди да околна села
кулуком пренесу ђулад у смедеревску терсану.
Због тога су сељаци дуго проклињали попа
Илију.
И онда је постојао закон да се археолошки
локалитети само са знањем власти могу пре-
траживати. Учитељ Михаило Ст. Ризнић у
једном путопису из 1890. године даје слику ле-
пог градишта и овако описује бригу о стари-
нама у Србији:
У околини брега виђаше се неколико сељака
на вршају, те и они, чим опазише да ја одох
граду, дођоше и сами тамо.
- Е, мој господине -рече један од њих - доц-
кан си дошао. Ако тражиш благо и оставе, знај
да су пре тебе нађене!
- Како то? - упитах jci смејући се.
- Дође неки старац Коле из Ниша са неким
плановима у наше село. Пружи кмету неко пи-
смо од капетана, а капетан заповеда да му
кмет да људе и чини сваку помоћ док он копа по
граду. Кмет одреди баш мене да га водим.
Путописац, испод овог текста, у фусноти
исписа коментар:
Благо чика Колу и другим истраживачима
блага цара Радована. Ја до таке препоруке ни-
сам могао доћи. Докле ли ће се у овој земљи глу-
пост претпостављати науци? Докле ће какав
Коле рушити српске старине.
52